فيزيوتراپي چيست؟

۱۰ بازديد
به فيزيوتراپي، فيزيك درماني نيز گفته مي شود كه اين روش شيوه‌اي براي درمان كردن بيماري‌ها و اختلالات عصبي، ماهيچه‌اي، اسكلتي مي باشد و در اين روش از تجهيزات مكانيكي، جريان‌هاي الكتريكي، مانورهاي دستي، تمرينات ورزشي و عوامل فيزيكي ديگر استفاده مي شود؛ در بهترين مركز فيزيوتراپي در ايران روش‌هاي مختلفي همچون نور، ورزش، پرتوهاي فروسرخ و فرابنفش، گرما و جريان برق مورد استفاده قرار مي گيرند.
فيزيوتراپي يكي از حيطه‌هاي پزشكي مي باشد كه هدفش پيشگيري كردن از بيماري‌ها، درمان كردن، توان‌بخشي، بالا بردن سطح سلامت و بهبود يافتن كيفيت زندگي افراد است.

فيزيوتراپيست كيست؟

فيزيوتراپيست به فردي گفته مي شود كه با شناخت كافي در رابطه با علم‌هاي موجود آناتومي، فيزيولوژي، كينزيولوژي (حركت شناسي) و شناختن انواع بيماري‌ها و عوارض حاصل از اين گونه بيماري، مي‌تواند به طور كاملا تخصصي از حركات مختلف درماني براي بدن فرد بيمار در نظر بگيرد تا فرد به اهداف زير برسد:
  1. افزايش يافتن قدرت عضلاني
  2. افزايش يافتن تحمل عضلاني
  3. افزايش يافتن انعطاف بدني
  4. عملكرد بهتر
  5. سطح بهتري از فعاليت

فيزيوتراپي در درمان چه بيماري هايي كاربرد دارد؟

همان گونه كه گفته شد علم فيزيوتراپي مي تواند همه بيماري‌هاي مرتبط با حركت را درمان كند و تمام مواردي كه براي حركت كردن نياز اند را در نظر مي‌گيرد، از اين رو كاربردهاي مختلف آن شامل چند دسته از بيماري‌ها مي‌شود، كه عبارتند از:
  1. درمان بيماري هاي ارتوپدي
  2. درمان بيماري هاي نورولوژيك
  3. درمان بيماري‌هاي تنفسي و قلبي
  4. درمان بيماري‌هاي روماتيسمي و پوستي
  5. درمان مشكلات مربوط به كف لگن
  6. درمان بيماراني كه نيازمند بستري (پس از بارداري، جراحي و زيبايي و …) هستند
  7. درمان بيماران سوختگي
  8. درمان كودكان

فيزيوتراپي چه فوايدي دارد؟

مهمترين فايده اي كه فيزيوتراپي دارد اين مي باشد كه بتواند كيفيت زندگي فرد را بالاتر ببرد، فيزيوتراپي مي تواند عملكرد فرد را تا جايي كه ممكن است به حد رضايت برساند (لزوما نه حد مطلوبي كه براي همه آدم‌ها هست) و بتواند موجب بهبود يافتن عملكرد فرد شود و حركات او و در نتيجه كيفيت زندگي فرد به مرور زمان بهتر شود.
از اين رو افراد سالم نيز از فوايد فيزيوتراپي مي‌توانند بهره كافي ببرند (در جهت پيشگيري كردن از آسيب ها و نگه داشتن فرد در بالاترين ميزان عملكري) و در ضمن افرادي كه به گونه اي دچار آسيب شده اند نيز از فيزيوتراپي مي توانند استفاده كنند. (براي برگشتن به بالاترين سطح عملكرد و فعاليت خودشان)
فيزيوتراپي مي تواند كمك كننده بسيار خوبي در درمان و در پيشگيري كردن از آسيب ها باشد؛ همچنين اين روش مي تواند در پيشگيري كردن از آسيب دوباره، براي كساني كه دچار عارضه و مشكلات خاصي شده‌اند مفيد و كاربردي باشد.
در ادامه ليستي از بهترين مركز فيزيوتراپي در تهران را ارائه داده ايم تا در صورتي كه نيازمند به خدمات فيزيوتراپي داشتيد، به راحتي با مراجعه به مقاله ما، بهترين مراكز را بيابيد و به آن ها رجوع كنيد. لازم به ذكر است، در صورتي كه ساكن شهر كرج هستيد و جوياي بهترين مركز فيزيوتراپي مي باشيد، توصيه مي كنيم به مقاله ما با عنوان بهترين مركز فيزيوتراپي در كرج مراجعه كنيد و اطلاعات لازم را كسب نماييد.

تعداد جلسات فيزيوتراپي به چه صورت است؟

تعداد جلسات مورد نياز براي انجام فيزيوتراپي در بهترين درمانگاه در ايران كاملا وابسته به نوع و ميزان مشكل فرد و چگونگي تشخيص دكتر دارد؛ به صورت معمول دكتر تعداد جلسات فيزيوتراپي را به اندازه 10 جلسه تجويز مي كند و در مواردي كه نياز به درمان فرد باشد و فرد بهبود نيافته باشد، تعداد جلسات نيز بيشتر هم خواهد شد.
ممكن است كه برخي از پزشكان، تعداد جلسات را براي بيمار 5 جلسه اعلام كنند، به طور مثال براي فردي كه شاك ويو دارد يا اين كه داراي مشكل بسيار شديدي نيست كه راحت قابل حل مي باشد، 5 جلسه تجويز مي‌شود.
بيشترين حالتي كه شايع مي‌باشد 10 جلسه است. در خيلي مواقع هم ديده شده 15 جلسه، 20 جلسه يا نهايتا 30 جلسه در يك نسخه نوشته مي‌شود.
اما به طور كلي فيزيوتراپي براي همه افراد بيمار 10 جلسه در نظر گرفته مي شود اما در صورتي كه نياز به تمديد شدن جلسات داشته باشند، با تشخيص دادن دكتر اين تعداد جلسات مي‌تواند تمديد هم شود.
به طور مثال در افرادي كه داراي مشكلات شكستگي هستند يا اين كه محدوده دامنه حركتي دارند، تعداد اين جلسات ممكن است به 20 الي 30 نيز برسد يا در كساني كه دچار مشكلات كمر هستند، ممكن است تعداد اين جلسات فيزيوتراپي به 15 الي 20 نيز برسد.
اما در افرادي كه داراي مشكلات نورولوژيك مثل سكته مغزي هستند، تعداد اين جلسات متناسب با شرايط بيمار و مشكلي كه فرد دارد دست كم 20 و 30 جلسه و حتي تا 50 و 60 جلسه مي باشد.
اگر به دنبال انجام ليزر موهاي زائد هستيد، مي توانيد به مقاله بهترين كلينيك ليزر موهاي زائد در ايران مراجعه نماييد.
كلام آخر
در مقاله امروز تمام تلاش خود را به كار گرفتيم تا اطلاعات كافي در رابطه با فيزيوتراپي و تعداد جلسات آن در اختيارتان قرار دهيم و در ضمن 10 تا از بهترين مركز فيزيوتراپي در تهران را به شما معرفي كرديم.
از اين كه تا پايان مقاله با ما همراه بوديد از شما بي نهايت ممنونيم و در صورتي كه هر گونه انتقاد يا پيشنهاد در رابطه با فيزيوتراپي داريد مي توانيد از طريق سايت تاپتنا با ما در ميان بگذاريد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.