وكالت چيست؟ + انواع وكالت

۲۰ بازديد
وكالت در واقع قراردادي مي باشد كه در آن انجام يك سري امور را به وكيل واگذار مي كنند، بر اساس قانون كدني وكالت اين چنين تعريف شده است كه وكالت عقدي مي باشد كه بر اساس آن طرفين دعوا، فرد ديگري را براي رسيدگي به امور خود نايب مي كند. پس از تنظيم وكالت، وكيل و موكل در برابر همديگر وظايف و حقوقي پيدا مي كنند ك په بعد از آن بايد بر طبق آنها پيش بروند تا  بتوانند به آن نتيجه مطلوب در پرونده برسيند.
وكالت در معناي لغوي به معني تفويض و واگذاري مي باشد. وكالت يكي از مهم ترين عقدنامه هايي است كه اين روز ها در صحنه هاي اقتصادي، اجتماعي و بانك ها به مراتب بسيار ديده مي شوند به همين دليل در اين مقاله بايد به صورت مفصل به آن پرداخته شود. به بيان ساده تر وكالت همان قراردادي است كه وكيل به موجب آن از جانب موكل موظف به انجام اموري مي باشد. لازم به ذكر است مورد وكالت بايد جز اموري باشد كه خود موكل نيز به تنهايي بتواند آن را انجام دهد، يعني اموري كه خود فرد نمي تواند به آن بپردازند از اختيارات وكيل نيز خارج است، وكيل براي انجام امور حقوقي بايد از اهليت قانوني برخوردار باشد.

انواع وكالت به چند دسته تقسيم مي شود؟

در زمينه هاي مختلفي مي توان به يك وكيل وكالت داد تا امور حقوقي مربوط به فرد موكل را انجام بدهد در ادامه مي خواهيم به برخي از رايج ترين انواع وكالت را به شما معرفي كنيم:
  • وكيل امور قراردادي: در اين مورد وكيل توسط خود موكل انتخاب مي شود و به موجب قرارداد وكالت از وكيل مي خواهد كه وكالت وي  را براي دفاع از حقوق او در مراجع قضايي به عهده بگيرد.
  • وكيل تسخيري: در امور كيفري از طرف دادگاه براي دفاع از متهم يا متهماني كه از انتخاب وكيل امتناع مي نمايند و يا به دليل بضاعت مالي توانايي انتخاب وكيل را ندارند و قانون انتخاب وكيل را براي آنها اجباري دانسته است از بين وكلاي دادگستري وكيل رايگان براي او انتخاب مي شود. وكيلي كه اينگونه وارد پرونده مي شود و وكالت را مي پذيرد با عنوان وكيل تسخيري شناخته مي شود.
  • وكيل معاضدتي: در امور حقوقي از طرف كانون وكلا براي اشخاصي كه نياز به دفاع توسط وكيل داشته اما به دلايلي از جمله عدم توانايي مالي، با تشخيص عسر و حرج موكل از سوي دادگاه يا تشخيص كميسيون معاضدت كانون وكلا، وكيلي براي وي انتخاب مي شود تا به صورت رايگان از حقوق وي دفاع نمايد. وكيل نامبرده شده با عنوان وكيل معاضدتي شناخته مي شود. معسر به كسي گفته مي شود كه به واسطه نداشتن دارايي يا دسترسي نداشتن به مالش توانايي پرداخت هزينه محاكمه از جمله حق الزحمه وكيل يا ديون خود را ندارد.
  • وكيل انتخابي: منظور از وكالت انتخابي وكالتي است كه از طرف محكمه در موارد جزايي (وكيل تسخيري) و از طرف كانون وكلا در موارد حقوقي ( وكيل معاضدتي) به آنها ارجاع مي شود.
  • وكيل اتفاقي: اشخاصي كه واجد معلومات كافي براي وكالت باشند ولي شغل آنها وكالت در دادگستري نباشد اگر بخواهند براي اقرباي سببي يا نسبي خود تا درجه دوم از طبقه سوم وكالت بنمايند ممكن است به آنها در سال سه نوبت جواز وكالت اتفاقي داده شود كه به وكيلي كه به اين طريق وكالتي را مي پذيرد وكيل اتفاقي مي گويند.
  • وكيل تبرعي: طبق قانون مدني وكالت ممكن است به طور مجاني صورت گيرد و به وكيلي كه حق الزحمه اي براي انجام امور وكالتي دريافت نمي كند وكيل تبرعي گفته مي شود.

لزوم استفاده از وكيل دادگستري در دعاوي چيست؟

لزوم استفاده از يك وكيل در قراردادها و دعاوي ملكي يك امر بديهي مي باشد و عدم توجه به اين امر سبب شده است كه امروزه تعداد زيادي از پرونده ها در محاكم ما به دعاوي ملكي بين خريدار و فروشنده اختصاص يابد، اين در حالي است كه هر دو طرفين در ابتداي انعقاد هر قرارداد از مشاوره هاي وكيل متخصص در دعاوي ملكي استفاده مي نمودند ديگر نيازي به طرح دعوا در دادگاه نمي باشد و قرارداد مسير قانوني خويش را طر مي نمايد.
در كشورهاي توسعه يافته نقش وكيل در قراردادها و دعاوي ملكي كه افراد جامعه با آن روبرو هستند بسيار پر رنگ مي باشد و افراد جوامع توسعه يافته با درك درست از اين مطلب كه براي انجام هر كاري نيازمند فرد متخصص در آن كار مي باشند، وكيل دادگستري را نيز به عنوان يك فرد متخصص در زمينه مسائل حقوقي، در تمامي اقدامات حقوقي خويش به همراه داشته و از تجربيات و تخصص وكيل بيشترين بهره را مي برند.

كلام آخر

از شما دوستان عزيزم ممنونم كه تا انتهاي اين مقاله همراه ما بوديد. ما در مقاله به بررسي چگونه بهترين وكيل تبريز را پيدا كنيم پرداختيم. در مطالب گفته شده درباره وكالت چيست و همينطور وكيل به چه شخصي گفته مي شود صحبت كرديم. در ادامه نيز به بررسي انواع مختلف وكالت و در انتهاي مقاله نيز به لزوم استفاده از وكيل در امور قضايي، پرداخته ايم. اميدوارم كه مطالب گفته شده برايتان مفيد بوده باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.