وكيل كيست و به چه كسي وكيل پايه يك دادگستري گفته مي‌شود؟

۲۰ بازديد
وكيل شخصي مي باشد كه با استفاده از يك وكالت نامه از طرف مورد قرارداد خود، نسبت به پيگيري و رسيدگي به حقوق مختلف آن شخص از طريق مراجعه مختلف قانوني اقدام مي نمايد. براي انجام دادن اين امر بايد توافقنامه اي بين هر دو طرف امضاء شود و طرف مورد قرارداد وكيل در اين زمينه به نام موكل شناخته مي شود. در كنار آن وكيل پايه يك دادگستري شخصي است كه با گذراندن دوره ي تحصيلات مرتبط با اين رشته در دانشگاه هاي مختلف كشور توانسته است موفق به اخذ اين مدرك شود. وكيل متخصص و كار بلد فردي مي باشد كه در تمامي موارد و آزمون هاي مشخص شده را براي دريافت مدرك خود را با بهترين نمرات دريافت نمود باشد و همينطور پس از قبولي در آزمون هاي مختلف يك وكيل پايه يك دادگستري قبل از پذيرفتن اين شغل به صورت رسمي مي تواند با تمام زواياي علمي اين كار آشنا شود. بعد از آن نيز بايد دوره كارآموزي خود را طي كند كه به مدت ۱۸ ماه مي باشد و پس از آن نيز در آزموني تحت عنوان اختيار به صورت كتبي و مصاحبه علمي شفاهي برگزار مي گردد و شخصي كه موفق به قبولي در اين آزمن شود مي تواند به صورت رسمي فعاليت خود را بعد از حضور در مراسم تحليف كه در مراسم مذكور پس از طي تشريفت و اتيان سوگند توسط ايشان، وي به عنوان وكيل دادگستري يا وكيل پايه يك دادگستري نائل مي گردد.

بهترين وكيل سمنان را چگونه پيدا كنيم؟

يكي از سوالاتي كه ممكن است براي افراد پيش بيايد اين است كه بهترين وكيل سمنان را چگونه پيدا كنيم؟ داشتن يك وكيل خوب و متخصص در طرح دعوا و پيگيري پرونده يكي از دغدغه هاي هميشگي مردم جامعه است. داشتن وكيل خوب و يك مشاور حقوقي با تجربه و ماهر در طول جريان يك پرونده حقوقي با توجه به اينكه در حصول نتيجه به نفع شما قطعاً تاثير مثبت خواهد گذاشت، از شدت آلام و اثرات سوء آن خواهد كاست. پيدا كردن يك وكيل خوب به كمي توجه و دقت و آگاهي و شناخت و البته كمي هم شانس نياز دارد. صفت بهترين وكيل، به شخص حقيقي گفته مي‌شود كه پرونده‌هاي متعددي را در تمامي دعاوي تجربه كرده و اكثر آن‌ها، با نتيجه مطلوب و رضايت موكل خاتمه يافته‌اند. مهمترين شاخصه يك وكيل خوب اين است كه با آگاهي به كليه قوانين جاريه كشور بتواند متبحرانه و حرفه‌اي وكالت كند. تا اين امر باعث افزايش احتمال موفقيت پرونده شما در دادگاه هاي قضايي شود. براي پيدا كردن بهترين وكيل سمنان به برترين وكيل مراجعه كنيد.

وكيل ها در چه نوع زمينه هايي فعاليت مي كنند؟

وكيل رسمي دادگستري با دارا بودن پروانه وكالت و عضويت در يكي از كانون­ هاي وكالت از اشخاص حقيقي و يا حقوقي، دولتي و يا غيردولتي، دفاع از حق موكل در دادگاه ­ها، دادسراها، ادارات ثبت و املاك دفاع مي­ نمايد. برخي از وكلا در زمينه­ هاي خاصي داراي تخصص هستند و موكل با درنظر گرفتن نوع تخصص به آن­ها مراجعه مي ­نمايد.
انواع تخصص­هاي وكلا به شرح زير است:
  • وكيل خانواده: وكيل خانواده در خصوص حقوق و مقررات خانوادگي داراي تسلط كامل و جامع است. چنين شخصي جهت انجام امور خانوادگي و حقوق ضايع شده اعضاي خانواده اقدام مي­ نمايد.
  • وكيل ملكي: معاملات املاك به دليل حساسيت و اهميتي كه دارند مستلزم داشتن تبحر و دانش لازم مي­باشند. وكيل املاك شخصي است كه درخصوص انواع املاك اعم از باير و غير باير و … داراي اطلاعات لازم و كافي است.
  • وكيل چك و سفته: وكيل چك و سفته با تسلطي كه به قوانين و مقررات اسناد تجاري دارد و به دليل آگاهي حقوقي و آشنايي با پروسه دادگاه و شيوه مطالبه وجه اسناد مالي مي­تواند در راستاي حقوق از دست رفته طلبكار اقدامات لازم را صورت دهد.
  • وكيل مهاجرت: وكيل مهاجرت در زمينه مسائل مرتبط با مهاجرت به كشورهاي ديگر و دريافت تابعيت از دولت­هاي مطبوع داراي اطلاعات حقوقي كافي است.
  • وكيل امور قراردادها: وكيل مذكور از آنجا كه در امور مرتبط با قراردادهايي كه بين اشخاص تنظيم مي­گردد داراي اطلاعات كافي حقوقي است به اشخاص حقيقي و يا حقوقي جهت تنظيم قراردادها مي­تواند بسيار كمك كننده باشد.
  • وكيل شركت ها: وكيل شركت در امور مرتبط با شركت­هايي مانند شركت با مسئوليت محدود، شركت تضامني و … داراي اطلاعات حقوقي خوب و كاملي است.

انواع وكيل را به چند دسته مي توان تقسيم كرد؟

بر اساس قانون، وكالت به انواع مختلفي تقسيم مي‌شود و هر يك از اين وكالت‌ها به موضوع خاص مي‌پردازند و افراد بر اساس نياز خود مي‌توانند از اين وكلا در جلسات دادگاه استفاده كند. در ادامه به برخي از اين وكيل ها مي پردازيم:
  • وكيل قوه قضائيه: وكيل ماده ۱۸۷ و يا وكيل قوه قضائيه به اشخاصي اطلاق مي­ شود كه در راستاي اجراي ماده ۱۸۷ قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي كشور از مركز مشاوران حقوقي و كارشناسان قوه قضائيه پروانه وكالت دريافت مي ­كنند.
  • وكيل تسخيري: وكيل تسخيري شخصي مي باشد كه چنانچه در دعاوي كيفري متهم بنا به دلايلي از گرفتن وكيل امتناع ورزد و يا اينكه بضاعت مالي كافي براي گرفتن يك وكيل را نداشته باشد، به تشخيص دادگاه و از بين وكلاي دادگستري براي وي يك وكيل رايگان گرفته مي شود.
  • وكيل معاضدتي: در دعاوي حقوقي و با تشخيص عسر و حرج موكل از جانب دادگاه و يا كميسيون معاضدت كانون وكلا، وكيلي بصورت رايگان دفاع از حقوق شخص معسر را بر عهده مي­ گيرد كه به اين نوع از وكيل، وكيل معاضدتي اطلاق مي­ شود.
  • وكيل قراردادي: شخصي است كه هر يك از طرفين و يا اصحاب دعوا جهت دفاع و اقامه دعوا و پيگيري­هاي لازم انتخاب مي­ نمايند كه به آن وكيل تعييني، تعبيني و يا قراردادي اطلاق مي ­گردد.
  • وكيل اتفاقي: اشخاصي كه داراي تحصيلات حقوقي هستند ولي فاقد پروانه وكالت مي­باشند مي­توانند بصورت اتفاقي جهت حل مشكلات بستگان نزديكشان در مراجع قضايي و براي همان مورد خاص، وكالت موردي بگيرند كه به اين شخص وكيل اتفاقي گفته مي­ شود.
  • وكيل سازماني: درمواردي كه كاركنان لشگري و كشوري در امور مربوط به خدمتشان دچار مشكلي حقوقي و قضايي شوند، سازمان محل خدمتشان مي ­تواند كارشناسان حقوقي براي دفاع از حقوق كاركنان مذكور به مراجع قضايي معرفي نمايند تا به آن­ها مشاوره حقوقي دهند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.