شكايت كيفري چيست؟ + مراحل رسيدگي به آن

۲۲ بازديد
شكايت كيفري با اقامه دعاوي، به عملي گفته مي شود كه يك شهروند به عنوان خواهان يا شاكي در يك پرونده حقوقي يا كيفري، عليه خوانده يا مشتكي عنه انجام داده است. او به دادگاه ها يا دادسراهاي كشور مراجعه مي نمايد تا در مورد شخص يا متهمي كه عمل او موجب زبان يا خسارت به او شده است، پيگيري هاي لازم را تا حصول نتيجه انجام دهد و در پي آن، مرجع قضايي سبب خسارت را به جبران آن يا اعمال مجازات قانوني محكوم مي نمايد. در ادامه اين روند متهم با خوانده شكايت قضايي، بايد به شكايت خواهان، در دادگاه پاسخ داده و موجبات جبران خسارت وارده به او را فراهم آورد.
هنگامي كه عليه فردي جرمي صورت مي‌پذيرد و براي آن مجازاتي تعيين مي‌شود، قرباني جرم بايد به مراجع كيفري مراجعه و طرح شكايت كند. مرجع ثبت شكايات مراجعين در اين حالت دادسرا يا كلانتري است. هنگامي كه جرمي و شكايت صورت نمي‌پذيرد و تنها اختلافي حقوقي با شخص ديگري رخ مي‌دهد (مثلا زماني كه براي تنظيم سند نياز به الزام مالك سابق ملك براي حضور در دفترخانه و انتقال سند ملك باشد)، در اين حالت اختلاف يك مورد حقوقي است و تنها مي‌توان به دادگاه‌هاي عمومي حقوقي مراجعه كرد. در اين صورت براي تشخيص صالح به رسيدگي مي‌توان به مشاوره حقوقي يا وكلا مراجعه نماييد.
زماني كه فردي بر اساس دادخواست يا شكواييه به طرح يك شكايت در محاكم دادگستري و قضايي اقدام مي كنند، مراحل رسيدگي به آن شكايت بر اساس قانون آيين دادرسي مدني كيفري، آغاز خواهد شد. بعد از بررسي هاي اوليه پرونده مربوطه دلايل اثبات اصحاب دعوا و همچنين انجام تحقيقات مورد نياز قاضي پرونده، داديار يا بازپرس پرونده مي بايست به صدور راي مقتضي اقدام كنند.

زمان و هزينه لازم براي طرح شكايت كيفري

معمولا طرح شكايت كيفري براي شاكي هزينه هايي را در پي خواهد داشت كه هزينه و زمان لازم به نوع شكايت مطرح شده بستگي دارد. طرح دعاوي كيفري، در وهله اول مستلزم ارائه شكواييه است كه يقينا تهيه و تنظيم آن را بايد به وكيل يا متخصص حقوقي واگذار كنيد. در واقع هزينه هاي طرح شكايات كيفري متغيير مي باشند كه نمي توان معيار ثابت و مشخصي را در اين زمينه در نظر گرفت.
با توجه به اين كه رسيدگي به پرونده هاي كيفري به صورت تخصصي ابتدا در كانون وكلاي دادگستري مركز و سپس در دادگاه كيفري صورت مي گيرند، ممكن است برخي از آن ها چندين سال به طول بيانجامند. هر شخصي به اين منظور كه در مراجع قضايي دعوي يا شكايتي را اقامه كند، مي‌بايست هزينه‌اي را با عنوان هزينه‌هاي دادرسي را پرداخت كند. هزينه دادرسي به مبلغي گفته مي‌شود كه هر فردي به منظور طرح شكايت در مراجع قضايي و دادگستري موظف به پرداخت آن مي‌باشد. به صورت كلي شاكي ملزم به پرداخت هزينه‌هاي شكايت كيفري خواهد بود اما قوه قضاييه هزينه انتشار آگهي، اياب و ذهاب گواهان، حق‏ الزحمه كارشناسان، مترجمان و پزشكان و ديگر افرادي كه به صلاحديد مقام قضائي احضار مي‌گردند را پرداخت مي‌كند.

لزوم داشتم يك وكيل در شكايت كيفري چيست؟

بهره گيري از يك وكيل متخصص در زمينه دعاوي كيفري نه تنها حائز اهميت مي باشد بلكه باعث مي شود، بهترين دفاع و نتيجه ممكن نيز حاصل گردد، به همين دليل كه مطرح كردن شكايت و نوع شكايت و زمان طرح شكايت و اينكه اوراق مربوطه از جمله لايحه دفاعيه، اظهارنامه، شكواييه به چه نحوي بايد تنظيم بشوند بسيار سرنوشت ساز مي باشد. در نتيجه اگر دعوايي به اشتباه طرح شود علاوه بر اينكه موجب از دست رفتن حق مي شود و خسارت هايي را كه قبلا ايجاد شده استف حل نمي شود بلكه متحمل خسارات جديد ناشي از هزينه دادرسي و حتي زمان از دست رفته نيز خواهد شد كه داشتن يك وكيل كيفري باعث مي شود پرونده با بهترين شكل دفاع و كم ترين زمان و هزينه صورت پذيرد.

مراحل رسيدگي به شكايت كيفري

دادسرا در خصوص شكايت مبادرت به تحقيق و جمع آوري ادله مي كند و با تكميل پرونده بعد از صدور قراري كه متهم را مجرم شناخته است كه در اصطلاح به آن قرار مجرميت مي گويند، پرونده را به دادگاه كيفري ارسال مي كند. لذا در صورتي كه در محله دادسرا بتوان با دلايل و مدارك متقن نسبت به موضوع معنويه  دفاع كرد مي توان در همين مرحله حكم برائت را ار دادسرا اخذ كرده و پرونده مختومه شود و در صورت ادامه رسيدگي به دليل قرار مجرميت ابتدا كيفرخواست صادر مي شود و بعد از تاييد دادستان به دادگاه كيفري جهت رسيدگي و صدور حكم ارسال مي شود و بعد از صدور حكم حق اعتراض براي طرفين وجود دارد و آنها مي توانند بنابر مهلت هاي قانوني مبادرت به اعتراض كنند و پس از صدور حكم قطعي موضوع به اجراي احكام ارجاع و شكايت كيفري مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت. يكي از مسائلي كه مراجعين دادگستري زياد با آن مواجه هستند، تفكيك دو عنوان دعاوي كيفري و دعاوي حقوقي است و براي موفقيت در دادگستري، دانستن تفاوت‌هاي اين دو عنوان خيلي موثر است:
  • ۱_شكايت كيفري مربوط به عملي مي باشد كه براي مرتكب آن، دادگاه مجازات تعيين مي كند ولي براي دعاوي حقوقي دادگاه مجازاتي را در نظر نمي گيرد و فقط مرتكب عمل را به دادن حقوقي قانوني ديگران يا انجام تكاليفش ملزم مي سازد.
  • ۲_شكايت كيفري را در كاغذي مي توان تنظيم و به مرجع قضايي برد، ولي شكايت حقوقي حتماً بايد در كاغذ مخصوصي بنام دادخواست نوشته شود وگرنه مورد پذيرش قرار نمي گيرد.
  • ۳_شكايت كيفري را براي رسيدگي بايد ابتدا به مرجعي بنام دادسرا برد و بعد از انجام تحقيقات در كلانتري  و دادسرا، جهت رسيدگي به دادگاه فرستاده مي شود. ولي دادخواست حقوقي بايد به صورت مستقيم به دادگاه برده شود.
  • ۴_شكايت كيفري را بدون استفاده از وكيل كيفري نيز مي توان در دادگاه مطرح كرد اما به دليل عدم آگاهي خيلي از افراد داشتن يك وكيل كيفري يكي از ضرورت هاي افراد در دادگاه ها مي باشد. اما اكثر شكايت هاي حقوقي حتما بايد توسط وكيل دادگستري مطرح شود.
  • ۵_پرونده بسياري از شكايت هاي كيفري حتي با پس گرفتن شكايت از طرف شاكي هم بسته نمي شوند (مثل شكايت راجع به رشوه، قتل، زنا و … ) اما شكايت هاي حقوقي يا پس گرفتن دعوا از طرف شكايت كننده، خاتمه مي يابند.
  • ۷_در شكايت كيفري، به شكايت كننده شاكي گفته مي شود و به طرف او متشاكي عنه و يا متهم گفته مي شود و به موضوع پرونده نيز اتهام مي گويند. اما در شكايت هاي حقوقي، به شكايت كننده خواهان مي گويند، به طرف آن نيز خوانده گفته مي شود.
  • ۸_در شكايت هاي كيفري از طرف دادگاه بنام احضاريه براي او فرستاده مي شود و براي دعوت كردن طرف شكايت شكايت حقوقي از ورقه اي بنام اخطاريه استفاده مي شود.
  • ۹_در شكايت كيفري، اگر متهم به احضاريه توجه نكند و در وقت تعيين شده خود را به مرجع قضايي معرفي نكند. او را جلب و به اجبار به دادگستري مي برند ولي در شكايت هاي حقوقي اگر خوانده به موقع حاضر نشود، منتظر او نمي مانند و ممكن است حق را به خواهان بدهند.

كلام آخر

از شما دوستان عزيزم ممنونم كه تا انتهاي مقاله همراه ما بوديد. ما در اين مقاله به بررسي شكايت كيفري چقد طول مي كشد پرداختيم. در اوايل مطالب گفته شده ما درباره شكايت كيفري چيست و مراحل آن به چه صورت مي باشد صحبت كرديم و همينطور در ادامه  مطالب نيز به زمان و هزينه دعاوي كيفري پرداختيم كه يكي از مهم ترين مسائل مربوط به شكايت كيفري م ي باشد و در انتها نيز به لزوم داشتن يك وكيل كيفري در دعاوي كيفري پرداختيم كه چقد داشتن يك وكيل در پرونده هاي كيفري مي تواند تاثيرگذار باشد. اميدوارم كه مطالب برايتان مفيد بوده باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.