تعريف قانوني طلاق چيست؟ + ثبت طلاق و مراحل آن

۱۴ بازديد
طلاق واژه اي عربي مي باشد كه در لغت به معناي رها شدن، جدا شدن و گشودن است. اما در قانون عبارت است از الفاظي كه به واسطه آن مرد اراده خود را مبني بر خاتمه دادن به رابطه زوجيت اعلام مي كند. طلاق نوعي ايقاع و از حقوق مرد مي باشد، يعني با اراده يك جانبه مرد واقع مي شود و اراده زن در آن نقشي ندارد. در موارد خاصي نيز زن حق طلاق دارد، در واقع به وكالت از مرد طلاق را جاري مي سازد.
با بروز مشكلات در زندگي مشترك زوجين، يا زوجين استقامت و توان مديريت كردن آن را دارند و مشكلات را تا حدودي رفع مي نمايند، يا اين كه متاسفانه اين اختلافات عنان زندگي را از دست آنها خارج كرده و راهي براي ادامه زندگي باقي نخواهد گذاشت و در شرايط است كه ديگر راهي به جز طلاق براي زن و شوهر باقي نمي ماند كه اين درخواست مي تواند از هر طرف باشد.
طلاق بايد منجز بوده و مشروط نباشد. اجراي صيغه طلاق قابل وكالت دادن بوده و طلاق مخصوص ازدواج دائم است. به دليل نداشتن اطلاع كافي خيلي از افراد در اين زمينه بايد از يك وكيل متخصص در اين زمينه ياري بخواهيد به همين دليل براي اقدام كردن به طلاق بايد به وكيل طلاق در كرج مراجعه كنيد.

حق طلاق چيست؟

در ازدواج، زماني كه صيغه عقد بين زوجين جاري مي شود، با امضاء نمودن عقدنامه هر دو تعهد به رعايت شرايط و انجام وظايفي مي دهند. در واقع با آن امضاء تضمين مي دهند كه به همه آن شرايط عمل خواهند كرد و در صورت نقص آنها، طرف مقابل اجازه شكايت از او را خواهد داشت. يكي از حقوقي كه قانون حمايت از خانواده براي انسجام در زندگي در نظر گرفته شده است، توازن حق طلاق و درخواست مهريه مي باشد. با توجه به قوانين جامعه مدني كشور و احكام اسلامي، براي زن حقوقي به نام نفقه و مهريه در نظر گرفته مي شود.
منظور از نفقه پرداخت تمامي هزينه هاي زندگي زن در طول زندگي مشترك مي باشد. اين هزينه ها شامل خوراك، پوشاك، هزينه هاي درمان بيماري ها و مسكن مي باشد كه مرد در صورت عدم پرداخت آنها، به زن مجوز ارائه دادخواست طلاق و شكايت را مي دهد كه در اين نوع از مسائل كه نيازمند داشتن اطلاعات كافي مي باشد براي به نتيجه رسيدن هر چه زودتر اين نوع از پرونده ها بايد از وكيل مهريه در كرج استفاده كنند.

ثبت طلاق از طرف زن و مراحل آن در ايران به چه صورت است؟

براي ثبت درخواست طلاق از طرف زن بايد به يكي از دفاتر خدمات قضايي مراجعه كند در ابتداي كار درخواست مطرح شده از سوي زن در اين دفاتر قضايي به ثبت مي رسد. زوجه ميتواند در دادگاه خانواده شهري كه ساكن است درخواست خود را مطرح كند و هم در دادگاه خانواده محل اقامت شوهر. بعد از آن جلسات مشاوره بهزيستي زوجين برگزار خواهد شد كه در آن زوجين را به سازش دعوت مي‌نمايند كه اين مورد اگر با ما انجام شود منتفي است.
مرحله بعدي رسيدگي به پرونده طبق نظر قاضي دادگاه كه اگر با مخالفت قاضي روبرو شود پرونده براي طي مراحل بعدي به دادگاه تجديد نظر و باز هم در صورت مخالفت مرد به ديوان عالي فرستاده خواهد شد. در كل پيچيدگي كه پرونده طلاق از ناحيه زن و مدت زمان طولاني كه دارد نيازمند صبر و مشاوره وكيل مي‌باشد. زماني كه زوجه خواستار طلاق باشد بايد فرم دادخواست طلاق از طرف زن را تكميل كند و به دادگاه يا دفتر خدمات قضايي تحويل دهد.
براي شروع و ثبت مراحل طلاق زوجه بايستي از دفاتر خدمات الكترونيك قضايي شروع كرد. در ابتدا دادخواست در دفاتر الكترونيك قضايي ثبت مي شود و سپس به دادگاه خانواده فرستاده و ارجاع مي شود. البت در بعضي شهر هاي ايران قبل از ارجاع زوجين به شعبه دادگاه خانواده جهت سازش به شوراي حل اختلاف ارجاع مي شوند و در بعضي ديگر هم مشاوره بهزيستي قبل آن لازم است.

كلام آخر

از شما دوستان عزيزم ممنونم كه تا انتهاي اين مقاله همراه ما بوديد ما در اين مقاله به بررسي اگر مرد طلاق ندهد زن مي تواند طلاق بگيرد؟ پرداختيم. در مطالب گفته شده درباره طلاق چيست و حق طلاق چيست، صحبت كرديم. در ادامه نيز به بررسي اگر مرد طلاق ندهد در چه صورتي زن مي تواند طلاق بگيرد و همينطور مراحل طلاق در ايران براي زن به چه صورت مي باشد نيز پرداختيم. اميدوارم كه مطالب گفته شده برايتان مفيد بوده باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.